Speldjävlarnas crowdfundingkampanj är igång

Nu hoppas vi på ditt stöd
Speldjävlarna want you2

Nu ska den svarta filmkomedin Speldjävlar klippas klart och vi behöver din hjälp. Kom med i processen via crowdfunding, också kallat gräsrotsfinansiering, och gör en insats för den fria kulturen. Du får ditt namn i eftertexterna, får sitta med i klipprummet, tillgång till en sida där du kan se filmen växa fram, filmen som dvd eller fil och kan bli hedersgäst på vår premiärfest!

Vi har lagt projektet på sajten Crowdculture, där varje projekt bestämmer en summa att försöka få ihop på ett visst antal månader. Speldjävlarnas kampanj kommer att pågå i tre månader Att stödja oss är enkelt.

Så här gör du

1. Följ länken https://www.crowdculture.se/se/projects/speldjavlarna–2 så kommer du direkt till Speldjävlarnas kampanj. Du kan också gå in på Crowdcultures startsida, https://www.crowdculture.se, klicka på Sök projekt högst upp på sidan, därefter scrolla ner en bit till ”Sök kulturprojekt” och skriva Spelldjävlarna I rutan ”Fritextsökning”.

2. Till höger på Speldjävlarnas sida hittar du belöningar du kan få om du stödjer oss. Välj en eller flera av dessa genom att klicka i den vita rutan. Klicka sedan på ”Betala”.

3. Nu kommer du till betalningssidan där du bekräftar eller ändrar ditt köp. Du kan betala med Visa, Mastercard eller Paypal.

Du som vill vara med och stödja Speldjävlarna kan antingen bli så kallad månadsstödjare eller ge en enskild donation. Månadsstödjare kan du vara i 3, 6 eller 12 månader för 50 kronor per månad. Du betalar en engångssumma men stödet betalas inte in direkt till projektet utan löpande dag för dag. Efter 1 månad har 50 kr gått till projektet, efter 1,5 mån har vi fått 75 kr, 2 mån 100 kr osv.

Stöd Speldjävlarna och få inflytande över offentliga kulturanslag

I proportion till månadsstödet utgår också ett stöd från någon av de landsting som satsat pengar i Crowdculture, i vårt fall Västra Götalandsregionen. Därför är vi primärt intresserade av just månadsstöd (men givetvis rynkar vi inte på näsan åt en donation heller). Och genom att ge månadsstöd får du ett visst inflytande över fördelningen av offentliga kulturanslag. Det du väljer att stöda, genererar en motsvarande peng som kulturbyråkraterna inte kan inlägga något veto mot.

Att bli månadsstödjare kräver att du registrerar en användarprofil men det tar bara någon minut och du kan använda ett smeknamn om du vill. Som donator kan du vara helt anonym.

Om vi inte skulle lyckas nå vårt budgetmål betalas inga pengar ut. De pengar du betalt in som månadsstöd till projektet betalas inte tillbaka till dig utan går till det projekt som har närmast till fullfinansiering. Direktdonationer återbetalas däremot.

Och så festen förstås

Speldjävlarnas fest på Teater Uno i Göteborg onsdag 29 april, kommer vi att förklara det här på ett ytterst pedagogiskt men lättsamt sätt via nätuppkoppling och projektor. Så du som har möjlighet, kom dit.

Janne Ahnberg, producent och regissör

Speldjävlarna ligger i startgroparna

Måndag: kampanjstart, onsdag: fest!

08:41, jag har fått iväg dottern till skolan och sätter mig nere i redigeringen att finputsa Speldjävlarnas presentationsfilm för crowdfundingkampanjen. Hela upplägget ska publiceras på Crowdculture söndag kväll. Plötsligt slår det mig att Dan och jag inte diskuterat hur mycket vin, öl och mat vi ska skaffa till festen på Teater Uno på onsdag. Jag ringer upp honom.

StudiobloggIngen fara”, säger han, ”Ing-Marie och jag sätter oss och räknar på det i helgen och så fixar vi inköpen på måndag efter mötena.” Jag litar på dessa båda klippor, de har arrangerat tillställningar förut. Dan har gjort ett detaljerat program för festkvällen, med förhandsvisning av scener ur filmen vid tre tillfällen och en så grundlig genomgång av vad crowdfunding innebär som feststämningen medger.

Det är en del meck med att sätta ihop kampanjupplägget; presentationstexter ska skrivas, belöningar till våra stödjare ska preciseras i olika nivåer, bilder ska laddas upp och presentationsfilmen behöver göras lite ljusare, renderas, läggas ut på Youtube och länkas till presentationen på Crowdculture. Sådant där tar alltid lite längre tid än man tänkt sig, så jag börjar redan nu.

Jag är ensam med ungarna i helgen och behöver jobba, men de brukar ju kunna sköta sig hyfsat själva. Det blir ingen trerätters på fredagen, vi får nöja oss med någonting enkelt. Jag behöver ta ett snack med Robin Jerabek, som ska göra filmmusiken, om hur vi ska lägga upp diskussionen vi ska ha om det vid ett av visningstillfällena på festen. Och ja just det, jag får sätta ihop en spellista med blandad festmusik. Samt finsputsa och rendera ut filmscenerna vi ska visa.

På måndag till folkan med Dan för att hämta projektorn, så till Uno för att montera upp den och kolla att ljudet fungerar. Publicera ett blogginlägg som förkunnar att nu jävlar är crowdfundingen av Speldjävlarna igång. Sedan blir det bråda dagar.

Janne Ahnberg, producent och regissör

Ytterligare några bloopers från Speldjävlarna

Bottennapp från sju inspelningsdagar

16Whiskybråk

Allteftersom vi blev varma i kläderna gjorde vi färre misstag. Fast när vi blev trötta efter alla tagningar framemot eftermiddagarna, hände det naturligtvis att vi tappade fokus och glömde oss eller undslapp riktiga oss dumheter.

En sak som jag slås av när jag tittar igenom de här tagningarna är hur svårt det stundtals kan vara att avgöra om och när man ska bryta. Speldjävlarna är ju en komedi som utgår från vad som händer när människor som egentligen inte är riktigt sams, sitter och dricker och spånar och alltmer tappar förmågan att föra en vettig konversation. Ibland när skådespelarna glömmer vad de ska säga och verkligen börjar spåna, kan det bli riktigt bra. De har arbetat sig in i sina karaktärer och i situationen och agerar i linje med manusets intentioner, trots att de inte kommer ihåg sina repliker. Flera gånger har jag tänkt att jag vill ta med det där i filmen.

Dessvärre är det ytterst sällan möjligt. I egenskap av regissör och den som ska klippa filmen, har jag bestämt mig för en viss klippteknisk rytmik som bygger på ganska täta bildbyten och varierade bildsnitt. Det innebär att vi spelar in varje scen i en mängd olika perspektiv: dels en masterinställning där alla skådespelarna syns i bild, dels närbilds- och halvbildsinställningar för var och en av dem. Och när alla börjar spåna under en tagning, måste vi få dem att spåna på samma sätt i alla andra kamerainställningar. Då är det oftast – men inte alltid – bäst att bryta och hålla sig till manus.

Några gånger har det dock hänt att vi under läsningen av en scen, strax innan vi ska spela in den, kommit fram till att ändra den för att någon säger något som fungerar bättre än vad som står i manus. Det är välsignade ögonblick.

Janne Ahnberg, producent och regissör

Se Speldjävlarnas mest dråpliga och kritiska scen

”Det här måste sitta på första tagningen”

18Lassefaller

Mitt under en förhållandevis lugn fas av spelkvällen reser sig den berusade Lasse och börjar orera om någonting han kommit på. De andra runt bordet ber honom sätta sig ner och ta det lugnt. Efter vissa protester gör han det men måttar fel, välter med stolen och får med sig bordsduken och allt som står på den. Nästan alltihop går sönder.

Eftersom vi skaffat rekvisitan till bordet på lite udda vägar, var det mycket som inte fanns i dubbel uppsättning. Jag förutspådde att det mesta skulle hålla men så blev det alltså inte. Hela golvet blev en röra av krossat glas och porslin, utspillt låtsasvin och blött papper. Vi hade dock planerat för det här på det enda sätt vi kunde i den rådande situationen, nämligen att se till att vi inte behövde göra några omtagningar.

Men det höll likväl på att gå åt skogen totalt. När den högljudda scenen dragits igång för första gången skrek Jonas – som tog ljudet – strax innanLasse/Dan skulle till att sätta sig och falla baklänges: ”Stopp!” Ingen hörde honom dock, så han var tvungen att fälla mikrofonbommen över bordet för att få oss att avbryta tagningen innan det var för sent. ”Ljudet krånglar!” skrek han. En så central scen utan ljud hade varit en katastrof, det hade hotat hella filmen. Eller i alla fall tvingat oss till en arbetskrävande eftersynkning.

Som grädde på moset klarade sig Lasses unika skjorta från att solkas av låtsasvin som inte gick att tvätta bort. Det möjliggjorde de kompletterande halvbildstagningar som det sedermera skulle visa sig att vi behövde göra.

Som kuriosum kan tilläggas att den här scenen är hämtad ur verkliga livet. En icke namngiven bekant till mig gjorde ganska exakt en sådan här tavla för ett antal år sedan. Den åtföljdes av ett utrop från en kvinna vid bordet. ”Fy fan vad det är osexigt med fulla karlar!” Den repliken har vi tagit med i Speldjävlarna.

Janne Ahnberg, producent och regissör